Mannen med den förstora hjälmen

Han har använt CERA den jäveln! Ändå får han sitt rekommenderade straff från WADA på två år förkortat med hälften till ett år om CONI med åklagaren Ettore Torri i spetsen får som dem föreslagit. Bara för att han erkände och valde att avslöja sina källor.

Det borde vara en självklarhet för alla som åkt fast för dopning att avslöja alla som ligger bakom fuskandet. Annars ska de straffas med dubbel strafftid - fyra år, eller varför inte livstid? Istället för att de ska halvera tiden vid samarbete!

Det ska kännas ordentligt när man valt fuskarnas väg. Om det fortsätter på den inslagna vägen, med sänkta straff, kommer alla som åker fast att prata för att på sekunden bli av med ett helt års avstängning... var tog kampen mot smutset vägen?


När det gäller Emanuele Sella kan de även passa på att slänga på ett års avstängning till för att ha brutit mot cykelsportens "dress code". Hans stora hjälm förlöjligar hjälmanvändandet! Då skulle vi slippa se honom på tre år, om det nu inte hade varit för de där förmildrande omständigheterna vid samarbete.

Och glasögonen ska vi inte tala om...

//Mattias

Kommentarer
Postat av: Fredric

Lite kluven är jag här. Om alla som åker fast samarbetar och avslöjar sina källor, tror jag anti-dopningsarbetet hade gått mycket lättare.



Så jag är för att det blir någon form av reduktion om man samarbetar. Däremot känns 1 år för Cera alldeles för billigt.



Två år vid förstagångsförelse om fullt samarbete, 4 år om dopskallen inte säger något, låter som ett bra förslag (det kanske är så det blir nästa år eller?). 33 års avstängning andra gången...

2008-11-12 | 10:39:59
URL: http://www.mck.se
Postat av: Mattias Haal

Fredric: Dopskallarna behöver ju gissningsvis inte säga hela sanningen. Det känns som det räcker med att öppna munnen för att få sänkt straff.



Bara att nämna en viss Carlo Santuccione hela tiden, fast det kanske inte är sanning, räddar dem. Men jag vet inte. Bara en känsla jag har.



Men jag hoppas givetvis att det ska leda till att de som förser cyklisterna med preparat åker dit nu när de som åker fast väljer att prata (förhoppningsvis då hela sanningen).

2008-11-12 | 10:59:30
URL: http://cykelkanalen.blogg.se/
Postat av: Erik

Men du måste väl medge att det är bättre att de pratar än som tidigare att ingen sa något och allt bara var som förut. Det är i alla fall en början. Sen får de gärna för mig öka strafflängderna men två år är väl standard i nuläget om jag förstått rätt så... I år har fuskarna börjat samarbeta och det ser i alla fall jag som ett steg framåt.



Sen det där med hjälmen. Det är inte så att han har ett litet huvud då? Det kan man väl inte bli bestraffad för i alla fall? Jag ser också löjlig ut i hjälm, men det beror på att jag har ett väldigt stort huvud! :-)

2008-11-13 | 00:31:13
Postat av: Mattias Haal

Erik: Jovisst är det bättre att de pratar nu! Självklart. Det jag sätter mig emot är att de belönas för något som är en självklarhet.



Det är möjligt att han har ett litet huvud men då får han väl fixa en mindre storlek, han var ju trots allt lagets stjärna.

2008-11-13 | 09:08:45
URL: http://cykelkanalen.blogg.se/
Postat av: bosse

Var du alltid så snygg då du tävlade då? Ja visst var du det men det gick ju inte tillräckligt fort ändå! Bättre ful och snabb än snygg och bryta!

2008-11-18 | 21:39:00
Postat av: Mattias Haal

bosse: Ja inte hade jag tre storlekar för stor hjälm i varje fall. Får tacka för komplimangen, hehe. Bättre snygg och snabb utan doping!

2008-11-19 | 00:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Webbsida:


Kommentar:

Trackback