Basso förbryllar mig

Mannen har varit avstängd och borta från tävlingsscenen i närmare två år för att han hade samlat blod hos Eufemiano Fuentes. Det finns inga bevis på att han skulle ha använt förbjudna substanser eller metoder - bara att han kunde tänka sig det, om så skulle behövas.

Haha säkert, sa jag och förmodligen de flesta andra när den ursäkten kom från Ivan Basso. Bara det att tanken fanns hos honom gör att han förtjänade avstängningen.

Vad som förbryllar mig med Ivan Basso är att han var med och körde om segern i Japan Cup i söndags. Han var med och kampades mot Damiano Cunego som är i superform med den färska segern i Giro di Lombardia och andraplatsen på VM bakom sig.


Det brukar ju heta att i cykel måste man tävla sig i form! Det gällde tydligen inte Ivan Basso. Det får mig att fundera...

Basso kanske trots allt aldrig har tagit något förbjudet och att hans ursäkt är sann. Han är en naturlig supertalang, som dock förtjänade avstängningen eftersom han hade hamnat på fel tankar, men som förhoppningsvis nu inser vad dopningen gör med vår sport. Är jag naiv?

Eller så är han så jävla dum i huvudet att han har dopat sig i comebacken! Men så dum kan väl ingen vara?

Kommentarer
Postat av: Oscar Ekstam

Nä så du får han inte vara.



Har länkat till din nya fina blogg på min hemsida nu förresten.



Ha de gött och vi syns väl i helgen?

2008-10-28 | 13:09:18
URL: http://www.oscarekstam.com
Postat av: frf

En av de bästa cyklisterna på att träna sig i form, det har han alltid varit.

2008-11-03 | 22:14:31
Postat av: Elin

Jag läste precis en artikel som sa att Basso hade vunnit en väldigt massa tävlingar under sin barndom/ungdom. Jag tror ärligt talat inte att han har dopat sig under sin karriär, kanske är jag naiv, men jag tror att han brast i sitt förtroende för sig själv och pressade sig för mycket och att det var därför han kunde tänka sig att dopa. Men jag tror att han bara är en fantastiskt duktig cyklist, som gjorde ett misstag.

2008-11-04 | 19:15:59
URL: http://elinl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Webbsida:


Kommentar:

Trackback